Onte fixéronse vinte anos da estrea de Buffy
the Vampire Slayer, e deixando á parte o vella que iso me fai, por fin me
decidín a escribir a miña tan esperada entrada sobre a miña serie preferida,
esa que moitas veces pasa desapercibida por ser de xénero e de adolescentes.
Lembro a primeira vez que vin Buffy,
nunhas vacacións de Nadal. O primeiro que me enganchou debeu de ser no minuto
dous do piloto, cando un guaperas se coaba pola noite no instituto cunha
inocente damisela en apuros, e resulta que era el o que tiña que temer a
damisela en apuros, que non era outra que unha vampira (que non vampiresa) de
centos de anos.
Daquela só botaban Buffy na tele nas vacacións de Nadal e
en Agosto, e era un suplicio agardar un ano enteiro para volver ver os mesmos
doce capítulos repetidos intuíndo que nos Estados Unidos xa debían ir pola tempada 4 (si,
rapaces e rapazas, a interné e o streaming non sempre existiron).
Vinte anos despois ha de ser a serie que máis veces vin, sobre a que máis
lin e a que máis me inspirou na miña propia ficción. Se queredes outro día falo
da calidade dos seus guións, de cómo chegou a introducir un vocabulario novo no
corpus do inglés americano, ou do fresca que resultou na súa época con respecto
a outra series “de maiores” moito máis moñas (diso xa falei un pouquiño aquí).
Hoxe apetéceme falar de algo co que lle raiei a cabeza aos meus amigos máis
dunha vez: todas as veces que Buffy
me serviu para entender mellor a vida.
As mulleres tamén teñen tres
dimensións
“Buffy: Seguro que era
incrible. Puñan un vestido fabuloso e asistían a bailes, coma as princesas, e
tiñan cabalos e criados e máis vestidos fabulosos.
Willow: Supoño. Con todo,
creo que prefiro ter dereito ao voto.”
Buffy the Vampire Slayer
T02E06 Halloween
Dicía o sempre encantador Alfred Hitchcock que as loiras dan as mellores
vítimas porque son coma a neve virxe na que destacan as pegadas ensanguentadas.
Parvadas coma esta deron pé ao estereotipo da loira parva e tamén aos milleiros
de damiselas en apuros que durante décadas pereceron a mans de perversos
asasinos tanto na pantalla grande como na pequena.
A principal idea de Joss Whedon co guión de Buffy a película, que despois a produtora estragou, era subverter ese
tropo tan manido da loira relambida, parva e sexualmente activa que sempre
morría de primeira nas películas de Wes Craven. Que unha muller fose a
protagonista, e que fose ela quen rescatase ao home, non era nada novo (malia
que si pouco habitual) na televisión: xa nos 60 Emma Peel daba caña e con
frecuencia rescataba ao señor Steed en The
Avengers, e nos 70 Wonder Woman
fixo o propio, neste caso cunha némesis tamén feminina.
O que si mudou Whedon foi a percepción que até entón se tivera da heroína
televisiva: Buffy non era unha figura idealizada, casta e surreal, senón unha
adolescente máis con todos os defectos da típica adolescente: en ocasións
superficial, mimada, pallasa e melodramática, facía que por primeira vez a
heroína de acción fose humana, un espello no que calquera moza se podía mirar,
e non o soño húmido dun guionista pajillero. Tamén lle quitou a moralina da
que, aínda hoxe, se revisten as películas de terror supostamente modernas e
superficiais: Buffy déitase cos seus mozos e ten experiencias boas, malas e
regulares, pero o feito de ser sexualmente activa non a transforma
automaticamente en albo do asasino en serie do momento.
E detrás de Buffy viu Faith, que decidiu tirar polo lado escuro, e Willow,
que se converteu nunha bruxa poderosa e canalizou a enerxía de Buffy cara a
todas cazadoras potenciais do mundo (iso si que é un empoderamento), e
Cordelia, que era relambida e superficial e tamén sacaba boas notas e era
ambiciosa, e Miss Calendar, que non era de todo honesta nin de todo falsa, e
entre todas conformaron un tapiz que era difícil ver en personaxes femininas
nas series dos 90 e que, a partir de Buffy
the Vampire Slayer empezou a ser máis frecuente en televisión: de Veronica
Mars a Rose Tyler e de Mary Stuart a Jessica Jones, todas as heroínas que
superan o test de Bechdel lle deben algo a Buffy.
Entre estas loiras e esta loira hai un mundo. |
O traballo en equipo vale máis que
todos os superheroes do mundo
“Spike: Eu chámolle “o
factor Yoko”. Non me digas que nunca oíches falar dos Beatles?
Adam: Oín. Gústame “Helter
Skelter”.
Spike: Vaia sorpresa... O
caso é que houbo un tempo no que foron realmente poderosos. Non esaxero se digo
que dominaban o mundo. E cando se separaron todo o mundo culpou a Yoko, pero o
certo é que foi o propio grupo o que se foi separando, a ela coincidiulle estar
alí, nada máis.”
Buffy the Vampire Slayer
T04E20 The Yoko Factor
Buffy the Vampire Slayer trata sobre unha rapaza normal de quince anos que
un día recibe a misión de salvar o mundo. Pero do que trata, sobre todo, é de
que unha soa non pode salvar o mundo. Un tema recorrente ao longo da serie é o
da heroína illada do resto, de feito xa senta o tono de toda a serie no
primeiro episodio que ten dúas partes (Wellcome
to the Hellmouth e The Harvest):
Buffy non quere que Xander e Willow a axuden a rescatar a Jesse porque é
perigoso, despois de todo ela ten superpoderes e eles dous non, pero os outros
insisten en axudar e só entre todos son quen de escapar dos vampiros.
Este motivo repítese en case todos os finais de tempada, mesmo na recta
final da serie: Buffy afasta aos seus amigos e familia para protexelos, pero
eles lle demostran que sen a axuda deles non hai xeito de que venza, parte da
forza da cazadora é o feito de que non loita por un obxectivo abstracto como as
forzas do ben, senón que o fai pola xente á que quere.
De todos os exemplos desta lección, o meu preferido é o último episodio da
terceira tempada, cando Buffy se enfronta ao mellor malvado que tivo a serie, o
alcalde Richard Wilkins III (que é o mesmo que o alcalde Richard Wilkins I e
II). Neste caso os scoobies adestran
a todo o instituto para se defender do alcalde e os seus secuaces no acto de
graduación e, malia haber algunhas baixas (RIP Larry), o resultado é épico.
O coñecemento é poder
“Kendra: Podemos ir onda o
teu vixilante a que nos dea instrucións.
Buffy: Eu non sigo
instrucións, fago as cousas ao meu xeito.
Kendra: Daquela non me
estraña que te mataran.”
Buffy the Vampire Slayer T02E10
What’s My Line part 2
Poucas series de acción vin nas que se investigue tanto como en Buffy. Os scoobies pasan boa parte de cada tempada estudando libros antigos
na biblioteca, na casa de Giles ou na tenda de maxia, e ademais non fan nada
por disimular o aburrido que resulta. Non hai montaxes nas que as agullas do
reloxo pasan a toda velocidade e eles devoran libro tras libro ávidos de
coñecementos, pero si moitas escenas nas que Xander tenta escaquearse, Buffy
confunde os nomes dos seres mitolóxicos e Giles non se decata de qué monstro
están buscando até que é demasiado obvio. Todo ese traballo ten a súa
recompensa no campo de batalla, cando Buffy aplica o aprendido para vencer os
monstros, pero tamén é parte das ensinanzas da serie: canto máis lemos e máis
aprendemos, máis difícil é que nos puteen os malos, xa sexa os ficticios ou os
que levan gravata.
A miña preferida de todas as escenas nas que investigan é, claro está, o
derradeiro capítulo da tempada 4, no que despois de vencer a Adam os catro
teñen pesadelos (en parte profecías, en parte sobre-simplificacións freudianas,
e en parte un señor cunha bandexa de queixos). No seu soño, Giles está no
Bronze con Willow e Xander, e sube ao escenario a cantar para explicarlles o que pensa que está acontecer e darlles instrucións do que deben buscar nos libros. Esta broma interna, que comezou porque o actor Anthony Head tamén
era cantautor, desembocou despois no capítulo musical da sexta tempada Once More With Feeling, unha homenaxe
aos musicais clásicos antes de que a todas as series lles dese por facer o
mesmo sen ter a cultura de musical de Joss Whedon.
Non todas as investigacións son ortodoxas. |
A vida laboral pode ser unha merda,
mesmo para os superheroes
“Dawn: Non lle podes
cobrar á xente inocente por salvarlles a vida.
Anya: Spiderman faino.
Dawn: Non tal!
Anya: Si tal!
Dawn: Xander?
Xander: A acción é a súa
recompensa.
Anya: Por qué nunca te pos
da miña parte?”
Buffy the Vampire Slayer
T06E04 Flooded.
De acordo que isto non é nada que non soubésemos xa por Clark Kent ou Peter
Parker, pero eles cando menos tiñan unha profesión “glamurosa” (na altura) e ademais sempre acababan
valéndose da súa identidade secreta para salvar a cara diante do xefe.
Buffy, pola contra dános unha lección máis realista en varios episodios da
tempada 6: a que se pode dedicar unha rapaza que só estudou até a secundaria e
sen experiencia ningunha? Nada de traballos glamurosos, desde logo. En Life
Serial (T06E05) fai dúas tentativas de se incorporar ao mundo laboral ao seu
alcance,unha como peón para a cuadrilla de construción de Xander e outra como
dependenta para a tenda de Giles, ambas as dúas con desastrosos resultados, e
aínda que os seus fracasos no episodio son provocados polos ridículos villanos
Johnathan, Warren e Andrew, a ninguén se lle escapa a mensaxe que está detrás:
a vida real é dura e non hai atallos máxicos.
Toda esa mensaxe aparece en case todos os capítulos da 6ª tempada, a
primeira desde a morte de Joyce e tamén desde a morte (sobrenatural) da propia
Buffy, para puntuar que quen naceu ao comezo da mesma foi a Buffy de carne e
óso, a que se ten que preocupar polos gastos da casa en Flooded (T06E04) ou acaba
traballando nunha hamburguesería como calquera outro mozo americano con
educación básica en Doublemeat Palace (T06E12). O propio capítulo Normal Again (T06E17), no
que Buffy alterna entre realidades (a que todos coñecemos e outra na que é unha
rapaza normal que desvaría nun psiquiátrico) apunta ao mesmo: os monstros cos
que loitamos na vida real, o desemprego, as débedas, o futuro incerto, son tan
pouco interesantes como as arquinémesis da sexta tempada, pero iso non os fai
menos perigosos nin tampouco menos reais.
O maior terror de calquera superheroe: pedir un crédito ao banco. |
As nosas accións teñen consecuencias
“Buffy: Cala a boca!
Sempre fas isto, convertes todo nunha historia para que ninguén sexa
responsable de nada porque están seguindo un guión.
Andrew: Por favor, non me
mates. Warren dixo que Jonathan ía estar ben, eu crino e perdín o meu mellor
amigo.
Buffy: Non o perdiches,
matáchelo.
Andrew: Xa o sei, pero non
tes que matarme. Dixeches que podiamos superar isto...
Buffy: Mentín. Minto todo
o tempo, en que clase de heroe me converte iso?
Andrew: Que va! Estás a
facelo xenial, en serio. Moi ben.
Buffy: En serio? O certo é
que non me gusta andar dando discursos sobre cómo todos imos sobrevivir, porque
non o imos facer. Isto non é un conto no que os bos trunfan porque os bos sempre
trunfan. Hai xente boa que vai morrer! As rapazas. Eu tamén, se cadra. Tí
probablemente. Agora, probablemente.”
Buffy the Vampire Slayer
T07E16 Storyteller
Calquera que visite o meu perfil en tv.com verá que as dúas primeiras
series do meu ranking son, por esta orde, Buffy
the Vampire Slayer e Breaking Bad.
Supoño que para moitos de vós isto será difícil de entender, porque na
aparencia non hai dúas series máis distintas, pero realmente son tan distintas?
No fondo, o tema das dúas é moi semellante: as consecuencias dos nosos actos
atopan a forma de colarse por calquera fenda.
Mesmo me atrevería a dicir que o final (televisivo) de Buffy, con toda a súa épica sobrenatural, resultou máis realista có
de Breaking Bad, onde Walter White
inventaba unha ametralladora en plan McGyver, cargábase el soíño aos
supremacistas, rescataba a Jesse e conseguía que a súa familia acadase a
seguridade xurídica e financeira que tanto lle preocupaba.
En todo caso, xa vimos que en Buffy
a maxia non o resolve todo. Desde o principio da serie Buffy ten que facer
fronte aos problemas habituais dunha adolescente e a medida que vai madurando
eses problemas fanse máis complexos, pero non é só Buffy a que ten que aceptar
as consecuencias dos seus actos, desde o comezo todos os personaxes toman
decisións que afectan á súa vida: Faith mata un home, e tense que enfrontar
primeiro ao consello e despois aos seus amigos, con fuxida da xustiza incluída;
Giles loita por atopar o seu lugar (e un emprego) cando é relegado das súas
funcións de vixilante; Willow perde a Tara por culpa dunha adicción (é certo
que a adicción de Willow á maxia está pintada con brocha gordísima e é unha
liña argumental que non me importaría obviar, pero así e todo as consecuencias
están aí); Anya e Xander non superan as dúbidas sobre a súa relación e rematan
por romper, e despois no fantástico Selfless
(T07E05) Anya ten que facer fronte á súa decisión de volver ao seu antigo
traballo de demo vingador, e mesmo enfrontarse a Buffy.
Se hai un personaxe que exemplifica todo iso é Andrew, que pasa de tentar
ser un supervillano na tempada 6, a protexido dos scoobies na 7. En Storyteller
(T07E16), Andrew tenta fuxir das consecuencias dos seus actos procurando
acubillo na fantasía que el mesmo se conta do que pasou desde que se volveu
malo, pero Buffy esíxelle que se enfronte á realidade e que asuma esas consecuencias. Ao final do capítulo, Andrew asume a
responsabilidade pola morte de Jonathan e, antes de apagar a cámara coa que
está gravando todo o que acontece, explica que probablemente non sobreviva á
batalla final, e que sen dúbida non merece facelo. Pero como a realidade non
entende de xustiza, non é Andrew o que finalmente morre no derradeiro episodio.
Isto podería ter pasado... |
A doutrina do medo
“Giles: Están confiscando
os meus libros.
Buffy: Giles, precisamos
eses libros.
Giles: Créme que xa llo
tentei explicar ao amable señor da pistola.”
Buffy the Vampire Slayer
T03E11 Gingerbread
Un dos capítulos que máis me gustan de Buffy
é Gingerbread (T03E11). Nel, a cazadora atopa dous cativos mortos no
parque e ten que investigar se un culto de bruxas está detrás do asasinato
ritual. Pouco a pouco, o que semellaba un episodio máis de recheo mentres os scoobies se preparan para loitar contra
o malo desa tempada, vaise convertendo nun estudo de corenta minutos sobre cómo
funciona a doutrina do medo: o monstro desta semana non chucha o sangue nin
arrinca a pel a tiras, o que fai é aproveitar un feito traumático para todos
(poñamos por caso a morte de dous cativos nunha vila pequena ou un atentado
terrorista en Europa), bombardear coas imaxes dos inocentes asasinados unha e
outra vez, desde todos os ángulos, até que todos os pais de Sunnydale están tan
hipnotizados que abandonan as súas conciencias particulares e pasan a ter
mentalidade de enxame, e finalmente lanzar esa masa enfurecida necesitada de
vinganza (que eles, convenientemente, chaman xustiza) contra os máis débiles,
neste caso un grupo de mozas e mozos do instituto que tontean coa maxia branca.
Durante todo o episodio xógase con imaxes poderosas, os “raritos” da escola
acosados polos atletas, a policía facendo unha redada no instituto, a prohibición
de libros perigosos... até a escena final, na que todos os cidadáns
respectables se concentran na casa do concello, representativa da máxima
autoridade local, para queimar ás bruxas nunha pira formada cos libros
confiscados, ao estilo de Salem.
Gingerbread emitiuse por primeira vez o 12 de Xaneiro de
1999, pero eu volvo a el cada vez que as noticias tentan establecer unha
causalidade entre as violacións en fin de ano e o aumento da migración, ou
cando todos os xornais titulan unanimemente que uns monicreques fixeron
apoloxía do terrorismo e até a alcaldesa progre da súa cidade pide que se actúe
contra eles con todo o peso da lei. Gingerbread
é un conto de fadas dentro dunha serie sobrenatural para adolescentes, pero antes
que nada é un exemplo do que estamos a vivir case cada día nunha sociedade
mediatizada, algo que Carrie Mathison explica moi ben na última tempada de Homeland, mentres a súa filla ve as
imaxes en bucle dun atentado, emitidas por todas as televisións: "Iso vai saír
todo o día na tele. Hoxe e mañá e ao día seguinte e o outro... E non o fan para
contarlle á xente qué está pasando, fano para asustarnos".
No comments:
Post a Comment